Cum se distrug pădurile în România
Drujbe, basculante, betoniere şi muncitori la negru ar putea face loc asfaltului în munţii Retezat încă din această vară deoarece ANPM (Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului) ignoră frauda confirmată şi rezultatele contra-studiului de biodiversitate realizat la DN 66A şi invocă siguranţa naţională pentru a începe imediat lucrările, transmite Agent Green.
Asociaţia a depus luni la ANPM plângerea prealabilă pentru a împiedica eliberarea acordului de mediu. Agent Green, WWF, Milvus, Societatea Carpatină Ardeleană, Societatea Română de Herpetologie, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România cer domnului Laszlo Borbely, ministrul Mediului să intervină la ANPM şi să:
- oprească procedura de eliberare a acordului de mediu pentru DN 66A
- se comande o anchetă în cazul fraudei Ecoterra în cazul DN 66A
Agent Green şi organizaţiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatină Ardeleană, Societatea Romană de Herpetologie, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România) au depus în ianuarie 2011 contra-studiul la DN 66A. În aprilie a fost dezvăluit un caz de fraudă în cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului.
"Am fost mai mult decât surprins să descopăr că ANPM acoperă frauda Ecoterra şi că este pe cale să permită distrugerea munţilor Retezat unde este adăpostit ultimul Peisaj Forestier Intact din zonă de clima temperată a Europei. La un nivel şi mai înalt, ministrul Borbely care promisese anul trecut că legea va fi respectată în cazul DN 66A îl acoperă pe Presdintele ANPM Iosif Nagy. Se invocă siguranţa naţională pentru o situaţie în care această nu se justifica. Nu există suficienţi beneficiari, iar drumurile naţionale din proximitate au trafic redus (mă refer la DN 66 şi DN 67D).”, a spus Gabriel Păun, Preşedinte Agent Green.
În luna mai, revista de publicaţii ştiinţifice "Ocrotirea Naturii” a Academiei Române a confirmat existenţa Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat şi a publicat articolul intitulat: "Muntii Retezat-Godeanu-Ţarcu, ultimul PFI din zonă de clima temperata a Europei”. În anul 2007, Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice) care confirmă de asemenea existenţa PFI.
"ANPM ignoră studiul publicat de Academia Romană al cărui autor sunt, iar ministrul Borbely nu ştie ce studii are în biblioteca instituţiei sale de vreme ce nu intervine în cazul DN 66A construit chiar prin prin PFI”, adăugat Păun.
"Deşi organizaţiile au făcut eforturi deosebite pentru a sprijini ANPM să ia o decizie corectă pentru mediu şi oameni, această instituţie nu a luat în considerare observaţiile noastre şi concluziile din contrastudiul ştiinţific pe care l-am depus în luna ianuarie a acestui an. De aceea am depus plângerea prealabilă, pas legal obligatoriu înainte să dăm în judecată ANPM pentru crima ce este pe cale să fie comisă împotrivă biodiversitatii”, a adăugat Janos Mark-Nagy, Director Executiv, Societatea Carpatină Ardeleană.
"În condiţiile în care în România se regăseşte cea mai mare parte din ce a mai rămas intact în pădurile Europei, este inacceptabil că lipsă unei viziuni reale de dezvoltare din partea autorităţilor să le determine pe acestea să se gândească doar la ziua de azi. Pădurea virgină nu trebuie să fie concepută ca un obstacol în calea construcţiilor şi nici ca o sursă de exploatare de masă lemnoasă. Aceste păduri constituie o parte integrantă din trecutul, prezentul şi viitorul nostru, sunt o sursă inepuizabilă de biodiversitate şi de oportunităţi pentru o economie verde. Cred cu tărie că,în urmă implementării unui astfel de proiect, am rămâne mai săraci, atât din punct de vedere economic, cât şi social, uman şi cultural”, precizează Magor Csibi, directorul WWF România.
"Decizia de asfaltare a unui drum care ar străpunge o zonă unică în Europa este pe cale să fie data în bază unor observaţii realizate de firma Ecoterra în doar 5 zile în teren. Zona în care va trece drumul (mă refer la muntiii Retezat şi împrejurimile acestora) ar putea fi una din ultimele zone din Europa cu adevărat sălbatice. În UE se depun eforturi mari în acest moment pentru a identifica şi proteja aceste ultime refugii pentru natura nealterată (vezi http://www.wildeurope.org) iar unii oameni decid că acestea să fie distruse. Această zonă ar trebuii protejată de asfalt şi de toate construcţiile şi activităţile aberante ce vor urma după terminarea drumului. Cred că ceva nu este în regulă cu această grabă la ANPM”, a adăugat Tamaş Papp, Preşedintele Grupului Milvus."
Preluat de pe realitatea.net