Echipamentul drumețului

Publicat: Luni, 26 Octombrie 2009 Tipărire Email
Share

Denumirea de echipament este usor improprie pentru drumetie, nefiind vorba de o activitate speciala, cum sunt alpinismul, cicloturismul, speologia etc. Discutia despre echipamentul drumetului inseamna, mai mult, discutie asupra vestimentatiei sau a accesoriilor. In fond, drumetia poate sa fie practicata oricand, de oricine, fara echipament specializat. Se poate discuta aplicat, in functie de dificultatea, lungimea sau specificul itinerariului propus. Totusi, acest "echipament" poate oferi multe si importante avantaje practicantilor drumetiei, scutindu-i de eforturi suplimentare, de disconfort si, in anumite situatii, salvandu-le, la propriu, viata.

Pentru cei care abia pornesc la drum, trebuie spus ca este aberant sa-si goleasca buzunarele intr-un magazin cu echipament. Le recomand rabdare, sa incerce, sa experimenteze si sa-si cumpere cele necesare dupa ce vor avea cunostintele necesare legate de utilizarea si utilitatea diferitelor piese de echipament. De asemenea, le-as recomanda sa nu pice in capcana vanzatorilor sau a celor care "recomanda". Cautati, intrebati, convingeti-va singuri !

Din experienta, pot spune ca, mai importante decat eticheta, sunt cateva calitati pe care piesele de echipament trebuie sa le aiba: sa fie usoare, rezistente, confortabile, daca discutam despre vestimentatie, si, pe cat posibil, multifunctionale.

Un alt punct de lamurit in discutia despre echipament este semnificatia unor etichete. Goretex, Vibram, Softshell, Contagrip, Mp+, Windstopper, Schoeller, Hyvent, Event si multe, multe altele, pot fi adevarate batai de cap pentru cineva care vrea sa achizitioneze o simpla haina de ploaie sau o pereche de bocanci rezonabili.

Pe scurt, sa le luam pe rand:

Gore-tex-ul , dezvoltat la sfarsitul anilor 70, a fot un material de avangarda, fiind utilizat si astazi in aeronautica, cosmonautica, medicina, chirurgie plastica etc. El se prezinta sub forma unei membrane, ce are urmatoarele proprietati de baza: este impermeabila, creaza termo-climat, elimina condensul. Ideea de baza este simpla. Pe o suprafata de PTFE (teflon) se realizeaza un numar foarte mare de orificii de mici dimensiuni (1.4 miliarde de orificii pe centimetru patrat). Fiecare por este de aproximativ 20000 de ori mai mic decat o picatura de apa, membrana fiind, astfel, impermeabila. Pe de alta parte, vaporii de apa, ce au dimensiuni mai mici, pot trece prin aceste orificii, asigurand respirabilitatea membranei. Cele doua caracteristici: impermeabilitate, respectiv respirabilitate sunt calculate astfel:

Impermeabilitatea reprezinta cantitatea de apa, exprimata in mm, ce poate fi suspendata pe o membrana, fara ca aceasta sa se ude. In general, la valori peste 1000 mm membranele sunt considerate impermeabile. O valoare medie pentru hainele de pe piata este 5000 mm, goretex si celelalte membrane avand valori de pana la 25000 mm.  Totusi, sunt multe alte detalii, care "fac diferenta". Factori precum cusaturile, fermoarele, croiala, sunt la fel de importanti in determinarea acestei caracteristici.

Respirabilitatea reprezinta cantitatea de apa, exprimata in grame, care poate trece printr-o membrana in 24 de ore, pe un metru patrat. O valoare medie este cea de 5000 g/m2/zi, intalnita la multe dintre produsele de pe piata.

Cum Gore-tex a fost patentat si exploatat comercial intens, diferite firme au incercat sa produca variantele proprii, pe principii asemanatoare. O scurta enumerare include: Hyvent (creat si utilizat de NorthFace), Triple Point (utilizat de Lowe Alpine), eVent (utilizat de Macpac, Kayland, Lowe Alpine etc), OmniTech (folosit de Columbia), Conduit (Mountain Hardware), H2NO (Patagonia). Toate aceste produse au caracteristici destul de asemanatoare, diferenta facandu-se in functie de factori externi ca presiunea, umiditatea sau temperatura aerului.

Un exemplu iesit din comun este cel al firmei Vertical, care a dezvoltat o tehnologie diferita de cea a "gaurilor" din Goretex. Membrana lor, numita MP+, nu are orificii, insa include molecule dintr-o substanta hidrofila, care  "consuma" apa din transpiratie. De fapt, aceste molecule faciliteaza tercerea umiditatii catre exterior, realizand un record de respirabilitate, dublat de impermeabilitatea, asigurata natura,l prin lipsa porilor de pe suprafata membranei.

Fac o paranteza, nu neaparat necesara, pentru a preciza ca eticheta NovaDry, folosita de Decathlon, nu reprezinta o membrana ci indica faptul ca produsul respectiv este impermeabil si respirabil (fara a sti in ce masura).

Un studiu comparativ poate fi gasit aici, pentru o aprofundare asupra subiectului. De asemenea, un articol mult mai cuprinzator, asupra membranelor poate fi gasit pe carpati.org.

Un alt tip de membrane este folosit pentru protectie impotriva vantului. Startul a venit tot de la Gore, care a creat faimoasa Windstopper, o membrana rezistenta la vant, respirabila, dar nu complet impermeabila. Acest tip de membrana este laminat, de obicei, pe fleece, oferind astfel, si protectie termica. In aceeasi categorie intra si alte membrane, cum ar fi cele dezvoltate de Shoeller (3XDRY, NanoSphere) sau de Polartec(PowerShield, WindPro) etc, superioare prin indicele de respirabilitate si tehnologia DWR (Durable Water Repellent) membranei Windstopper.

Referindu-ne la tesaturi, vom mentiona, pentru protectie termica, Polartec, o inventie prezenta "pe toate drumurile" atat in forma originala, cat si ca imitatie sub forma de fleece sau microfleece (creatorul nu a patentat inventia, permitand oricui sa creeze tesatura de acest tip). Polarul se prezinta sub diferite forme: Polar Classic 100, 200, 300 (in functie de greutatea specifica, in grame, a tesaturii pe metru patrat), Thermal Pro, PowerDry, PowerStretch etc. Realizata din fibre sintetice, aceasta tesatura ofera cateva beneficii majore: greutate scazuta, izolare termica, respirabilitate, absorbtie scazuta a apei (sub 1% din propria greutate), coeficient de uscare mare. Printre neajunsurile sale ar fi: se aprinde repede, se incarca de electricitate statica, nu absoarbe apa, nu e rezistent la vant.

Pentru cei de moda veche, lana reprezinta o alegere excelenta. Mai mult, astazi se realizeaza diferite tesaturi inovatoare din lana, prin prelucrarea superioara a acesteia. Pretul acestora este, insa, mai mare decat in cazul microfleece-ului. Specializata in astfel de produse este compania Icebreaker din Noua Zeelanda.

Protectia la frecare este asigurata, pe munte, de Cordura sau Nylon, de diferite grosimi. Cele doua materiale, sub o mare varietate, sunt folosite pentru rucsacuri, incaltaminte, imbracaminte, accesorii etc.

Vibramul este un material dezvoltat la sfarsitul anilor 40, in Italia, de Vitale Bramani. Poveste este trista; intr-un accident pe munte, mai multi prieteni ai acestuia si-au pierdut viata. Ca urmare, el isi propune si reuseste sa creeze un material pentru talpa bocancilor cu calitati superioare. Este vibramul, prezent azi pe marea majoritate a bocancilor de munte. Unele firme fac exceptie, folosind diferite patente proprii. Cazul cel mai cunoscut este al firmei Salomon, care utilizeaza la multe modele talpile Contagrip

Pentru o imagine mai cuprinzatoare va propun o lista cu siteurile celor mai cunoscuti prodcatori de echipament.

VESTIMENTATIA

Pantalonii:

Pantalonii trebuie sa fie dintr-un material rezistent, calduros si in primul rand confortabili. Nu e rau sa aiba buzunare (tot timpul se gasesc diferite obiecte necesare de tinut la indemana: dulciuri, bandane, briceag, lanterna, sfori etc), desi, cu buzunarele umplute, pantalonii nu mai sunt la fel de confortabili. 

Pantalonii "de munte" sunt de mai multe feluri, in functie de anotimp, temperatura si specificul activitatii. Scurti, trei sferturi (pentru vara) sau lungi, cei mai buni pentru vara sunt cei fabricati din poliamida, poliester sau alte materiale subtiri, datorita greutatii scazute si faptului ca se usuca foarta repede, permitand totodata evacuarea vaporilor de apa din transpiratie. Exista mai multe materiale patentate pentru pantaloni (se utilizeaza si la bluze).  Pantalonii lungi sunt preferabili(shorturile sunt bune cu anumite rezerve - soarele puternic poate sa va produca arsuri, vantul poate patrunde mai usor si va poate scadea temepratura corpului, crescand, in consecinta, consumul energetic, nu va protejeaza impotriva zgarieturilor, intepaturilor sau muscaturilor animalelor salbatice).

Pentru sezonul rece se folosesc pantalonii din materiale mai groase, ce asigura, in plus, izolatie termica. Pot fi folositi pantaloni de fleece sau Polartec (cand nu ploua), pantaloni de softshell, windstopper sau echivalent (pe langa izolare termica sunt anti-vant si rezistenti la ploaie), sau suprapantaloni (cu membrana si fermoare laterale), care constituie "piesa tare", fiind impermeabili. Suprapantalonii nu asigura protectie termica ! Pe cat posibil, va recomand sa evitati pantalonii si, in general, imbracamintea de schi.

Imbracamintea de corp:

Stratul cel mai aproape de corp trebuie sa asigure in primul rand o bunza circulatie a aerului pentru evacuarea vaporilor de transpiratie. Bluza de corp treuie sa fie elastica si stransa pe corp. Exista, pentru acestea, o larga varietate de tesaturi din poliester si poliamida, mai ieftine, sau din matase si lana, mai scumpe. Recomandabil, atat vara cat si iarna, este sa folositi bluze cu maneca lunga.

Iarna se poate imbraca direct pe piele, ca bluza de corp, si o bluza de fleece, subtire, asa numitul Polar 100.

Clasicul tricou de bumbac, care atunci cind se uda, in procesul de uscare, "iti suge viata din corp", prin cantitatea mare de energie care se consuma inutil, nu este recomandabil !

Stratul termic:

Peste primul strat se imbraca un strat care sa asigure izolarea termica. Cea mai comuna tesatura este fleece sau polartec. Avantajul acesteia este ca "respira", mentine un termo-climat constant si se usuca foarte repede. Optional se poate folosi si bluza de winstopper sau echivalent, mai cu seama in turele cu vant puternic din sezonul cald.

O chestiune aparte este legata de lenjeria de corp, care, ar fi preferabil, sa fie fabricata, de asemenea, din materiale usoare, stransa pe corp, cu un bun indice de respirabilitate.

Jacheta:

Este foarte importanta, in orice anotimp. Ea asigura protectia la vant si apa, fara de care stratele interioare isi pierd eficienta. Pentru 3 sezoane este bine sa fie fabricata dintr-un material mai subtire si sa aiba un indice de respirabilitate cat mai bun. Pentru iarna e recomandabila o jacheta cu dubla laminare. Tot aici ar putea fi mentionata si pufoaica sau canadiana, cu precizarea ca in drumetie se intampla destul de rar si doar in conditii de ger aprig, sa folosim pufoaica. Ca o alternativa la jacheta clasica ar putea fi folosite jachetele cu membrana windstopper/softshell, insa acestea, desi sunt rezistente la apa, nu sunt impermeabile. In legatura cu alegerea jachetei as atrage atentia asupra cusaturilor, care trebuie sa fie vulcanizate, a fermoarelor(de obicei se folosesc fermoare YKK) si a sistemului de aerisire, fiind recunoscut ca aceste amanunte contribuie fundamental la calitatea jachetei.

Fara a face o abordare comerciala as indrazni sa spun ca pretul jachetei se regaseste in calitatea acesteia. Pretul poate fi un indiciu si pentru a depista produsele contrafacute; de aceea as recomanda ca inainte de achizitionare incercati sa cautati pe siteul firmei producatoare, in catalog, produsul care vi se ofera !

Pufoaica (jacheta cu termoizolatie):

 Este justificata in ture de iarna in zona alpina, cand se doarme in cort sau in expeditiile la altitudine.

Trebuie sa asigure o buna izolare termica, sa fie usoara, sa ocupe putin loc in rucsac. O discutie aparte se face in aceasta situatie asupra tipului pufului si a raportului dintre puful si penele din umplutura. In speta, cu cat puful are un indice mai mare (600, 650, 700,900), cu atat este mai bun. O alternativa la jachetele cu puf, mai scumpe, sunt cele ce folosesc materiale sintetice, de exemplu Primaloft, dezvoltat de NorthFace, si care se apropie destul de mult de proprietatile pufului.

Manusile:

Cele mai indicate sunt cele din polar, dar in lipsa lor se pot folosi cele din lana cu cinci degete. Iarna este necesar, uneori, ca peste acestea, sa folosim si o pereche de supramanusi din material impermeabil si izolator.

Caciula:

Are un rol foarte important, cunoscut fiind ca cele mai mari pierderi de caldura se inregistreaza la nivelul capului (peste 50%). Este confectionata din lana sau fleece si trebuie sa fie suficient de mare ca sa acopere fruntea si urechile. Iarna, pe timp nefavorabil, se pot folosi caciulile de tip cagula, iar in situatiile in care temperatura o permite, caciula poate fi inlocuita cu o bentita de polar.

INCALTAMINTEA

Buna dispozitie porneste de la bocanci !

Bocancii:

Pe munte, chiar si in turele de scurta durata, se folosesc bocanci. Ei au rolul de a apara picioarele de frig si de apa, de a tine stransa articulatia gleznelor si de minimiza impactul cu solul, care, de cele mai multe ori, este accidentat.

Pentru alegerea bocancilor trebuie avute in vedere cateva aspecte: materialul din care sunt realizati, talpa si, eventual, membrana folosita.

In principal pielea exterioara a bocancului trebuie sa fie de buna calitate, impermeabila, destul de groasa, dar flexibila pentru a nu produce rani. Captuseala interioara nu trebuie sa provoace cute la ciorapi.

Incaltamintea turistului montan cuprinde o varietate de forme si modele, in functie de sezon.

  • Bocancii usori, cu talpa semirigida sunt cel mai des folositi, fiind usori si comozi. As recomanda folosirea bocancilor galosati (cu margine de cauciuc ridicata). De obicei, acest tip de bocanci sunt utilizati vara sau, cel mult, primavara si toamna.
    • pentru vara au mai putina piele, aceasta fiind inlocuita cu materiale sintetice (cordura)
    • pentru trei sezoane sunt fabricati, integral din piele, preferabil cu mai putine cusaturi
  • Bocancii grei cu talpa rigida se folosesc in general iarna, permitand atasarea coltarilor. Ei rezista mai bine la umezeala si frig si dau o stabilitate buna gleznelor. Dezavantaje sunt rigiditatea si greutatea lor.
  • Incaltamintea usoara, folosita la cabana sau in camping, pentru a odihni piciorul. Poate fi folosita orice pereche de pantofi sport, usori, sau, un anumit tip de sandale, mai rezistente, cu talpa groasa si aderenta (ofera avantajul unei uscari rapide cand se uda

Iata cateva sfaturi utile:

Ciorapii:

Sosetele ar trebui sa fie indeajuns de groase si bine fixate pe picior, pentru a nu favoriza rosaturile; preferabil sa nu fie din bumbac (absoarbe transpiratia, se usuca greu si se cuteaza); exista cateva firme care vand in Romania o mare varietate de ciorapi speciali pentru drumete.

Parazapezile:

In turele de iarna sunt indispensabile, pentru impiedicarea patrunderii zapezii si a umezelii. Vara se pot folosi pentru a impiedica patrunderea pietricelelor sau a pamantului in bocanci. Vara pot fi folosite jambierele (protejeaza picioarele de frig, zgârieturi, urzicari si permit o aerisire mai buna a piciorului)

ACCESORIILE

Ochelarii de soare:

Sunt indispensabili, atat vara, cat si iarna, trebuie sa opreasca cel putin 85% din radiatiile ultra-violete ale spectrului vizibil pentru ca ochii sa nu fie vatamati. Pentru o perspectiva buna in ceata, se folosesc lentilele de culoare galbena, rosie sau portocalie, pentru soare puternic se recomanda lentilele gri sau verzi.

Contrar parerii generale, chiar si când cerul este acoperit, influenta radiatilor UV se face simtita. Deci protectia ochilor nu trebuie neglijata nici în aceste situatii. Efectul acestor radiatii este multiplicat de zapada precum si de altitudine. O pereche de ochelari de rezerva, chiar si de o calitate îndoielnica, este preferabila absentei lor ! 

Nu uita : oftalmia, produsa mai ales din cauza zapezii, este o afectiune temporara dar EXTREM de dureroasa si care, de-a lungul timpului, are efecte cumulative.

Rucsacul:

Acesta este un subiect pentru o mica discutie aplicata. Exista astazi o foarte mare varietate de rucsacuri. Tipul acestora este, in mare masura, acelasi: asa zis banana., cu spatele intarit si armat cu doua tije de aluminiu sau plastic dur. Rucsacurile sunt produse fie din Cordura, mai rezistente, dar mai grele, respectiv din Nylon, mai putin rezistente in timp, dar mai usoare. O alta caracteristica pentru diferentiere este capacitatea, exprimata in litri. in functie de specificul drumetiei vom alege rucsacul de capacitatea corespunzatoare: pentru o zi de 20-30 l, pentru 2-3 zile de 30-40 l, pentru 5-7 zile 50-70 l. Sfatul meu pentru tinerii aspiranti ar fi sa nu-si cumpere cel mai mare rucsac, pentru ca, mai ales la inceput, exista tendinta de a-l umple, facand astfel loc pentru o gramada de obiecte inutile. Nu trebuie sa excludem dintre criterii accesoriile pe care rucsacurile le ofera: suport lateral pentru sticla, chingi de compresie, pelerina de ploaie, deschidere frontala, sisteme avansate de fixare etc.

Odata cumparat, rucsacul trebuie umplut, fapt care, desi pare banal, este esential. Rucsacul trebuie umplut cat mai compact, incercand sa asezam obiectele in ordinea inversa a necesitatii lor, pentru un acces mai bun. Astfel, nu vom plasa sacul de dormit deasupra, ingreunand accesul la hainele de schimb sau alimente. Harta sau accesoriile au loc in capac, mancarea si apa pentru drum, in buzunare laterale. Un alt sfat este, pe cat posibil, sa nu atasati obiecte pe exteriorul sacului.

Cateva sfaturi pentru umplerea rucsacului pot fi vazute in filmuletul urmator:

Reglarea rucsaculu in spate, un mister pentru foarte multi turisti din Romania, poate fi lesne deprinsa urmarind pe youtube filmuletul urmator:

 

Harta:

Nu-ti indica doar unde te gasesti sau incotro te indrepti. Ea iti arata, de asemenea, locurile de campare, sursele de apa, caile de retragere in caz de urgenta, obiectivele turistice, marcajele etc. Practic, harta este reprezentarea grafica si conventionala a terenului, pe hârtie. Pâna cum câtiva ani, piata românesca era total lipsita de harti demne de acest nume, adica la o scara decenta care sa permita o reala lectura a terenului. O scara decenta este, de exemplu, 1:25.000, care este un minim pentru drumetia pe munte. Scara unei harti este reportul numeric intre o valoare reala pe teren si reprezentarea ei grafica pe harta. Astfel, daca scara este 1:25000, o unitate de masura de pe harta reprezinta 25.000 de unitati pe teren. Altfel spus, 1mm pe harte = 25.000 mm pe teren, sau, pentru cei certati cu aritmetica, 25 de m. Un alt semn conventional, necesar pe o harta, il reprezinta curbele de nivel, care indica inclinatia versantilor, in anumite zone, sau, pur si simplu, altitudinea in diferite puncte ale traseului.

 Busola:

Inventie multi milenara, busola este companionul indispensabil al hartii. Busola poate sa fie clasica sau numerica. Cea clasica se compune dintr-o capsula transparenta si etansa care contine un lichid uleios, în care se roteste, fixat pe un pivot, o sageata magnetizata colorata în rosu si negru. Fundul capsulei poate fi liniat, ceea ce permite o pozitionare simpla pe harta, usurând astfel gasirea Nordului si orientarea hartii în spatiu. Prezenta unei oglinzi orientabile usureaza vizarea directiei dorite. Ea poate fi mono-functionala sau incorporata într-un ceas si asociata altor functii, gen barometru/altimetru, cronometru, etc.

Lanterna:

Este un obiect absolut necesar. Serveste la orientarea pe timp de noapte si este foarte utila in pesteri. La catararea pe stanca in timp de noapte se foloseste lanterna frontala care permite folosirea mainilor (foarte importante sunt bateriile si becul de rezerva). Astazi, progresul tehnologic în materie de luminat, se numeste LED. Diodele electro-luminiscente au doua enorme avantaje fata de becurile clasice incandescente : consumul energetic extrem de redus si extraordinara durata de viata, circa 100.000 de ore !

Lampa frontala  este ideala în toate situatiile !

Cutitul:

Este necesar intr-o multime de situatii, de la prepararea mesei, pana la ajustari de toate felurile ale echipamentului. Un model simplu, precum Opinel, cutit tipic din Savoia, poate sa-ti dea satisfactie ani de zile cu conditia sa nu-l speli niciodata : un Opinel se sterge ! Un alt exemplu foarte cunoscut este celebrul elvetian Victorinox.

Betele de tura:

Desi pot parea un moft, odata folosite, le veti folosi mereu, fiind foarte bune pentru a trece o parte din greutate, de pe picioare, pe brate. Atat la coborare, unde va protejeaza articulatiile, cat si la urcare, unde preiau pana la 20% din greutate, betele, zise de trekking, sunt accesorii excelente. Betele ar trebui sa fie telescopice, pentru a putea fi usor atasate pe rucsac, usoare si, eventual, de buna calitate, fapt mai greu de verificat inainte de folosirea lor. Lungimea lor, pentru utilizarea eficienta, trebuie ajustata in functie de urcare sau coborare, astfel incat bratul si antebratul sa faca unghi drept. 

Pioletul:

Rolul primar al pioletului este de a oferi sprijin iarna, pe pantele inclinate, desi este folosit si in situatii de urgenta pentru oprire sau pentru asigurarea coechipierilor prin tehnici specifice. Conform cu diferitele lor intrebuintari pioletii sunt clasificati A sau B. In trekking sunt folositi de obicei pioleti de tip B (Basic).

ECHIPAMENTUL DE CAMPING

Primusul:

Este necesar mai ales in turele cu cortul, sau in cele de iarna, pentru a pregati masa. De la inventarea, in secolul 19, pana astazi au aparut o mare varietate de primusuri, cu diferite aplicatii. In mare, primusurile pot fi clasificate in functie de combustibilul folosit astfel: primusuri care utilizeaza combustibil solid sau lichid nepresurizat, primusuri care utilizeaza lichid volatil intr-un arzator presurizat si primusuri care utilizeaza butelii de gaz. Cele mai folosite sunt primusurile cu butelii de gaz si cele cu benzina, fiecare avand propriile avantaje si dezavantaje:

  • Butanul degaja multa caldura si nu are nevoie sa fie amestecat, dar are performante scazute la temperaturi mici si necesita containere speciale, puterea calorica fiind de aproximativ 50 KJ/Kg;
  • Propanul este mai bun pe vreme rece, dar este mai scump decat butanul, necesita containere speciale si are o putere calorica este de aproximativ 50 KJ/Kg;
  • Benzina este ieftina si usor de procurat, dar produce fum si este volatila, avand o putere calorica de 46 KJ/Kg la benzina premium;

Cortul:

Personal, cred ca nu devii drumet adevarat, decat dupa ce incepi sa mergi cu cortul. Sunt o multime de locuri, accesibile doar in acest fel. Parangul, Rodna, Godeanu si alti munti lipsiti de cabane sau refugii turistice bune, nu pot fi decat partial strabatuti fara cort.

In privinta alegerii cortului, sunt cateva detalii care merita atentie. Prima chestiune e legata de numarul de persoane care vor folosi cortul. In general, pe munte se folosesc corturi pentru una, pana la patru persoane, dincolo de acest numar nemaifiind usor de carat sau de montat. Pe ghidul de utilizare este trecut de obicei, un numar de persoane, dintre care una cu semnul intrebarii. Semnificatia este ca in cort incap numarul maxim de persoane, fara bagaje, sau mai putin cu una, in caz contrar.

Alt detaliu important il reprezinta betele. In cele mai multe cazuri sunt doua bete, care creaza patru puncte de ancorare. Uneori exista un bat suplimentar, care, chiar daca nu se sprijina pe sol, ofera un mare plus de stabilitate.

In fine, foarte importanta este rezistenta la apa a anvelopei. Valori peste 1500mm sunt acceptabile, la fel cum, lipsa indicatiilor legate de aceasta nu sunt. Podeaua are, de obicei valori mai mare, in jur de 10000 mm. In principiu, cu cat este mai rezistent la apa (datorita membranei), sau la vant(datorita betelor), cu atat mai greu este un cort.

Sacul de dormit:

Este un accesoriu foarte important, mai ales in turele lungi, cand intentionati sa dormiti in refugii sau in cort. Piata abunda in modele si marci producatoare de saci de dormit. Totusi, alegerea unui sac potrivit este destul de difcila. Dincolo de problemele puse de echipamentul de proasta calitate, vandut in multe locuri (mai ales hypermarketuri), apar probleme specifice: forma, indicele de izolare termica, greutatea.

Cei mai comuni saci de dormit sunt umpluti cu materiale sintetice (holofibrele sunt cele mai mult folosite), asigurand, in functie de greutatea acesteia, diferiti indici de izolare, neaparat trecuti pe eticheta sacului, cu doua valori: temperatura de confort si temperatura extrema. Uneori sunt date patru valori, incluzand si valorile pozitive. Mai rar, sunt prezentate, diferentiat, valorile pe sexe. Oricum, atentie sporita la acestea !

Lungimea sacului de dormit este un alt criteriu in alegerea lui. Nu va doriti un sac in care sa nu va incapa capul... Greutatea este, de asemenea, importanta. In cazul fibrelor sintetice, aceasta se situeaza intre 1 si 2 kg pentru diferite valori de izolare termica.

Izoprenul / Salteaua:

Vara sau iarna, de cate ori dormiti in cort, aveti nevoie de un izopren sau o saltea, care sa asigure izolarea termica fata de sol. Saltelele trebuie sa aiba indicatii de utilizare, care sa prevada sezonul potrivit pentru functionare, greutatate si alte enetuale facilitati. Izoprenul se caracterizeaza prin grosime si greutate, fiind mai usor decat salteaua, dar mai putin confortabil. Atentie la clasicele saltele pneumatice, care pot oferi o capcana. Avand un volum destul de mare de aer, nu izoleaza bine. Riscati, folosindu-le, sa tremurati de frig, mai cu seama intr-o noapte friguroasa la munte.

Accesări: 21118
 

proalpin.ro